Dowiedz się więcej
  • SSL Bezpieczne zakupy

  • 14 dni na zwrot towaru

  • Szybka wysyłka

  • Korzystne ceny

  • Najlepsze marki

Producenci
Zaloguj się
Nie pamiętasz hasła? Zarejestruj się
Jak zbudować swój własny gitarowy pedalboard ? 0
Jak zbudować swój własny gitarowy pedalboard ?

Jak zbudować swój własny gitarowy pedalboard ?

Jak zbudować swój własny gitarowy pedalboard ?

Temat który ma charakter mocno indywidualny ponieważ zależny od wielu cech gitarzysty.
Przede wszystkim zależne od tego jaką muzykę będziemy wykonywać, jaką funkcję pełnimy w zespole (gitara rytmiczna czy solowa) no i oczywiście od pozostałego sprzętu (wzmacniacz lampowy, tranzystorowy).
Na pewno jest kilka zależności które zawsze powinny być takie same i które postaramy się teraz przybliżyć.
Wyobraźmy sobie że połączenia naszych efektów w pedalboardzie tworzy łańcuch. Każdy z elementów jest połączony ze sobą kolejno kablami sygnałowymi w sposób tzw.szeregowy.
Istnieje też możliwość połączenia równoległego czyli w pętlę efektów (jeżeli wzmacniacz ma taką możliwość) ale o tym później.
Mając łańcuch efektów powinniśmy zachować pewną kolejność umiejscowienia poszczególnej grupy efektów w pedalboardzie.
Zaraz za gitarą powinien się znajdować stroik/tuner. Gwarantuje to nam najlepsze warunki do dokładnego strojenia ponieważ do urządzenia będzie wchodził czysty sygnał bez żadnych zmian brzmieniowych które mogłyby wpłynąć na poprawne działanie stroika.
Na szczególną uwagę zasługuje tuner marki Joyo PT-18T
Sekcja POWER posiada filtrowane wyjście o niskim poziomie szumów z zabezpieczeniem przed zwarciem i przetężeniem. Sześć wyjść daje standardową moc 100ma dla większości standardowych pedałów analogowych na płycie, podczas gdy dwa dodatkowe wyjścia mogą dostarczyć mocniejszy prąd 500MA, który obejmie nawet najbardziej wymagające cyfrowe jednostki efektów.
Sekcja TUNE zapewnia duży ekran LED, który jest łatwo widoczny w każdych warunkach oświetleniowych. Wykorzystanie imponującego technologicznie szybkiego algorytmu strojenia chromatycznego, zapewniającego szybkie i czułe wykrywanie nut dla każdego gitarzysty lub basisty. Oczywiście możesz użyć Power Tune niezależnie, sekcja tunera zawiera obwód True Bypass, aby zminimalizować utratę sygnału.

Tak więc jeżeli użyjemy tego urządzenia zaoszczędzimy miejsce w pedalboardzie.

Następnym elementem powinny być efekty z grupy  filtrów brzmieniowych i EQ, do nich zaliczają się również efekty typu wah-wah i właśnie w tym miejscu powinna się pojawić tzw.kaczka. Jest to najbardziej popularny układ wah-wah stosowany przez takie tuzy jak  m.in. Jimi Hendrix, Eric Johnson, Yngwie Malmsteen oraz J. Mascis co nie oznacza że inne rozwiązania są niedozwolone np. Carlos Santana umieszcza tube screamera przed swoim wah-wahem. Pierwszą firmą która stworzyła pedał wah-wah była angielska firma Vox. Vox dostrzegł w nowym gadżecie duży potencjał dla gitarzystów i rozpoczął pracę nad seryjną wersją pedału.

W oparciu o specyfikację oryginalnego pedału opracowanego przez VOX w latach 60-tych, V845 Wah-Wah oferuje gitarzystom ten sam legendarny ton Wah-Wah w nowym solidnym, ale bardzo przystępnym cenowo projekcie. Efekt ma możliwość zasilania prądem sieciowym, aby oszczędzać na akumulatorach, a obudowa zewnętrzna jest pokryta twardym, całkowicie czarnym wykończeniem, co czyni go idealnym wyborem do pedalboard'a.

Następnym stopniem łańcucha gitarowego powinny być efekty odpowiedzialne za wzmocnienie, zniekształcenie sygnału. W zależności jak mocne przesterowanie i zniekształcenie sygnału powinniśmy umieścić tutaj wszelakie overdrive'y, fuzzy, distortion.
Idealnym rozwiązaniem są efekty o bardzo małych gabarytach dzięki czemu idealnie sprawdzą się w każdym pedalboardzie. Największą ofertę w najmniejszych rozmiarach ;) efektów gitarowych posiada marka Joyo, którą gorąco polecamy również ze względu na doskonały stosunek jakości do ceny. Nasz sklep może się pochwalić pełną ofertą tych efektów oraz najlepszymi cenami na rynku.

Zaraz za efektami typu gain powinny pojawić się urządzenia modulacyjne, czyli np. chorus i flanger. Doskonałym wyborem jest efekt TC Electronic 3rd Dimension Chorus to jedyny w swoim rodzaju efekt chorus, który odtwarza brzmienia tak dobrze znane z lat ’80.

Na samym końcu powinny znajdować się wszelkiego rodzaju urządzenia bazujące na przestrzeniach, opóźnieniach. Mowa tu o efektach typu delay/echo i reverb (Jeśli posiadasz zarówno echo/delay i reverb, podłącz je w kolejności, w jakiej zostały wymienione).
Dlaczego jest to ważne ażeby delay był na końcu łańcuchu gitarowego ? Delay dodaje do sygnału z wejścia efektu, identyczny sygnał powtórzony w określonym przez nas tempie oraz proporcji ale bez zmiany brzmieniowej. Jeżeli efekt typu delay znalzłby się przed przesterem spowodowałoby to że sygnał delay również zostałby przesterowany przez co mało czytelny.
Chociaż dzieje się tak (ale w mniejszym stopniu) gdy nasz łańcuch wpięty jest do kanału przesterowanego wzmacniacza.
Chcąc uzyskać jak najmniej zmieniony brzmieniowo sygnał delay należy skorzystać z pętli efektów która omija segment przedwzmacniacza odpowiedzialnego za przester itp. Dotyczy to każdego efektu który znajduje się w pętli efektów a nie w lini wejścia głównego. W momencie  wpięcia efektu w pętle efektów uzykujemy wzmocniecnie sygnału z efektu zewnętrznego bez jakichkolwiek zmian brzmiemiowych (efekt przechodzi tylko przez segment końcówki mocy).

Z naszej strony możemy polecić efekt TC Electronic Echobrain który jest naturalnym wyborem każdego gitarzysty zakręconego na punkcie vintage’owych delayów. Wyposażony w legendarny układ linii opóźniającej typu bucket-brigade, ten kompaktowy efekt zdolny jest do wydobycia z siebie zarówno ciepłego echa jak i wspaniałych, uciekających delayów, jakich kiedykolwiek mógłbyś potrzebować.

 

 

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl